Per tal de fer la reflexió
de com treballar el teatre a l’etapa d’Educació Primària, cal definir en què
consisteix aquest gènere.
El teatre és un
gènere literari que produeix obres teatrals representades davant d’un públic,
en un espai i en directe, és a dir, aquest tipus de gènere recull obres
literàries escrites mitjançant els diàlegs, on els actors actuen d’una manera
perquè l’autor escriu unes instruccions anomenades acotacions.
Com hem dit
abans, el teatre és un gènere literari on es conta una història mitjançant el
diàleg i l’aparició d’uns personatges. Per les seues característiques, les
obres teatrals es poden agrupar en tres subgèneres, els quals són la tragèdia,
la comèdia i el drama.
La tragèdia és
un dels subgèneres teatrals que presenta conflictes que no són resolts pels personatges
que apareixen a la història, perquè estan marcats pel destí i finalment, té un
desenllaç desgraciat o negatiu.
La comèdia és
altre dels subgèneres teatrals on es representen temes de la vida quotidiana i
la seua finalitat és entretenir al públic. Els protagonistes són gent comuna
que representen situacions còmiques i el desenllaç és sempre feliç o graciós.
El drama és
l’últim dels subgèneres teatrals que planteja un conflicte dolorós als
personatges que són comuns, com a la comèdia, i on es mesclen elements tràgics
i còmics. El final d’aquets subgènere pot ser feliç o trist.
Com hem vist,
hi ha diferents subgèneres teatrals els quals són tots útils per treballar-los
en l'etapa d'Educació Primària, perquè cadascun té unes característiques i una
finalitat que poden ser aplicables a la realitat de l'aula.
El teatre pot
tindre també una utilitat didàctica perquè és un mitjà per expressar
sentiments, per representar històries i per connectar amb altres persones com
són els companys a classe. El teatre és una activitat que potencia les
capacitats comunicatives i pot ajudar de manera molt eficaç en l’educació de l’expressió
corporal i oral dels xiquets i, per això, és una manera de perdre la vergonya.
Hi ha que dir
que és important que nosaltres, com a futurs docents, ensenyem als nostres
alumnes a expressar- se, a comunicar- se, a vèncer les seues dificultats, és a dir,
a posar-se davant d’un públic per poder assolir tota la riquesa expressiva que
aporta el teatre.
Per tant, fer
teatre és treballar en equip, un valor molt important que es deu ensenyar a
l’escola, per això, practicant activitats com el teatre, el xiquets aprenen la
importància de treballar conjuntament i la valoren, reconeixen que en un equip
tots són importants de forma igualitària i que es té que treballar conjuntament
per tirar endavant un projecte que tenen tots en comú.
A continuació
proposem dues activitats per a cada cicle de l’Educació Primària:
Per al primer cicle:
- Representar una xicoteta obra de teatre però que els
alumnes tinguen el paper davant de allò que tenen que dir, perquè al ser massa
xicotets els pot costar més memoritzar el seu paper dins de l’obra.
- El docent llig una obra teatral escollida per els xiquets
i desprès aquestos ressalten allò que els ha cridat més l’atenció.
Per al segon cicle:
- Donar als alumnes una obra de teatre sense acabar i que
siguen ells mateixos els que, amb la seua imaginació i en grups reduïts,
escriuen el final al seu gust.
- Llegir una obra de teatre i fer una tertúlia.
Per al tercer cicle:
- Crear una obra teatral entre tots el alumnes i després
llegir-la.
- Realitzar una obra de teatre per a la resta de cursos a
final de curs. L’obra pot ser la que siga mentres estiga tractada durant el
curs acadèmic a classe. Aquesta activitat es pot realitzar en qualsevol dels
cursos acadèmics però l’obra té que ser més curta perquè els alumnes no tenen
tanta capacitat de memoritzar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada