dijous, 2 de juny del 2016

Com treballar el teatre en l’Educació Primària

Per tal de fer la reflexió de com treballar el teatre a l’etapa d’Educació Primària, cal definir en què consisteix aquest gènere.
El teatre és un gènere literari que produeix obres teatrals representades davant d’un públic, en un espai i en directe, és a dir, aquest tipus de gènere recull obres literàries escrites mitjançant els diàlegs, on els actors actuen d’una manera perquè l’autor escriu unes instruccions anomenades acotacions.

Com hem dit abans, el teatre és un gènere literari on es conta una història mitjançant el diàleg i l’aparició d’uns personatges. Per les seues característiques, les obres teatrals es poden agrupar en tres subgèneres, els quals són la tragèdia, la comèdia i el drama.
La tragèdia és un dels subgèneres teatrals que presenta conflictes que no són resolts pels personatges que apareixen a la història, perquè estan marcats pel destí i finalment, té un desenllaç desgraciat o negatiu.
La comèdia és altre dels subgèneres teatrals on es representen temes de la vida quotidiana i la seua finalitat és entretenir al públic. Els protagonistes són gent comuna que representen situacions còmiques i el desenllaç és sempre feliç o graciós.
El drama és l’últim dels subgèneres teatrals que planteja un conflicte dolorós als personatges que són comuns, com a la comèdia, i on es mesclen elements tràgics i còmics. El final d’aquets subgènere pot ser feliç o trist.

Com hem vist, hi ha diferents subgèneres teatrals els quals són tots útils per treballar-los en l'etapa d'Educació Primària, perquè cadascun té unes característiques i una finalitat que poden ser aplicables a la realitat de l'aula.
El teatre pot tindre també una utilitat didàctica perquè és un mitjà per expressar sentiments, per representar històries i per connectar amb altres persones com són els companys a classe. El teatre és una activitat que potencia les capacitats comunicatives i pot ajudar de manera molt eficaç en l’educació de l’expressió corporal i oral dels xiquets i, per això, és una manera de perdre la vergonya.
Hi ha que dir que és important que nosaltres, com a futurs docents, ensenyem als nostres alumnes a expressar- se, a comunicar- se, a vèncer les seues dificultats, és a dir, a posar-se davant d’un públic per poder assolir tota la riquesa expressiva que aporta el teatre.
Per tant, fer teatre és treballar en equip, un valor molt important que es deu ensenyar a l’escola, per això, practicant activitats com el teatre, el xiquets aprenen la importància de treballar conjuntament i la valoren, reconeixen que en un equip tots són importants de forma igualitària i que es té que treballar conjuntament per tirar endavant un projecte que tenen tots en comú.
A continuació proposem dues activitats per a cada cicle de l’Educació Primària:
Per al primer cicle:
   -   Representar una xicoteta obra de teatre però que els alumnes tinguen el paper davant de allò que tenen que dir, perquè al ser massa xicotets els pot costar més memoritzar el seu paper dins de l’obra.
   -   El docent llig una obra teatral escollida per els xiquets i desprès aquestos ressalten allò que els ha cridat més l’atenció.
Per al segon cicle:
   -   Donar als alumnes una obra de teatre sense acabar i que siguen ells mateixos els que, amb la seua imaginació i en grups reduïts, escriuen el final al seu gust.
    -   Llegir una obra de teatre i fer una tertúlia.
Per al tercer cicle:
    -    Crear una obra teatral entre tots el alumnes i després llegir-la.
   -   Realitzar una obra de teatre per a la resta de cursos a final de curs. L’obra pot ser la que siga mentres estiga tractada durant el curs acadèmic a classe. Aquesta activitat es pot realitzar en qualsevol dels cursos acadèmics però l’obra té que ser més curta perquè els alumnes no tenen tanta capacitat de memoritzar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada