diumenge, 5 de juny del 2016

COM TREBALLAR LA TRADICIÓ ORAL A PRIMÀRIA

Tradició oral

La tradició oral és tracta d’un genere ric i bastant utilitzat per transferir coneixements i experiències. Es tracta d’un conjunt de narracions, poemes o textos amb una intencionalitat literària que es transmetrien oralment a través del temps. Està subjecte a sofrir variacions durant el pas del temps i es relaciona amb temes, motius i tècniques que provenen de la tradició. Es transmet a través de les generacions i normalment és anònima. Com a característiques generals en aquesta tradició oral es troben les frases curtes, l’ús d’un vocabulari quotidià i personal i l’èmfasi en la comunicació no verbal a traves de gestos. Constitueix tots el relats que son transmesos de boca en boca a partir de la interacció del narrador i els seus oients.

Com subgèneres es troben:
˗    Lírica, com les poesies, travallengües, refranys, cançons...
˗    Narrativa, amb contes, mites, llegendes...
˗    Èpic-líric, amb el cantar de gesta, el romanç...
˗    Teatre

 La tradició oral és un medi ideal per impulsar un aprenentatge participatiu a l’aula, permet innovar sense la necessitat d’invertir molts recursos ja que al incorporar-la eliminem la memorització, els llibres, esquemes... La tradició oral és important fomentar-la a l’aula perquè permet establir una relació entre l’escola i casa, la comunitat i l’escola. Com diu el pedagog canadenc Kieran Egan “Qualsevol contingut seria més interesant i atractiu d’aprendre si és presentat en forma narrativa o en el marc d’una historia. Els relats quedarien gravats en el seu cor i en la ment dels estudiants, fent un aprenentatge vivencial i significatiu, que al mateix temps desenvoluparia la imaginació i la creativitat”.

Per als xiquets de primer cicle, poden contar als seus companys una historieta o un conte que els seus familiars els han contat abans. Per altra banda, tindran que contar un travallengües.
Travallengües: Setze jutges d’un jutjat mengen fetge d’un penjat; si el penjat es despengés es menjaria els setze fetges dels setze jutges que l’han jutjat.

Els xiquets de segon cicle poden fer activitats diverses, en una primera sessió el professor explicarà i definirà què és una llegenda o un mite i més tard els xiquets buscaran informació sobre diferents mites i amb l’ajuda d’un mural o una exposició el tindran que contar a classe. Una altra activitat tractarà de vore un vídeo sobre una llegenda o història i després realitzar una tertúlia sobre lo que pensen.

Per a tercer cicle, els xiquets tindran que contar alguna de les rondalles que més agraden, com per exemple la rondalla de Cigronet. Altra activitat pot ser que cada alumne es té que aprendre una endevinalla i un dia a l’aula la tindran que recitar a la resta dels seus companys i aquests la tenen que endevinar. Com per exemple: Soc blanca i redona, me alce per la nit quan tothom ja es al llit.

Altres idees per a tractar la tradició oral a l’aula es l’ús del quaderns viatgers, les xarrades d’adults o familiars en l’aula, activitats per a parlar sobre el passat i el present.

En conclusió, tractar la tradició oral a l’aula es bastant important ja que es tracta d’un element basic i al mateix temps fa referència al temps, les tradicions... Determinen una forma de vore la realitat en cada moment. És important tractar amb els xiquets les obres literàries de la antiguitat ja que les tenim gracies a les diverses informacions acumulades per les persones que han anant passant de generació en generació i gràcies a la tradició oral. Per això, en tots els cursos i nivells d’ensenyança és necessari aquest ús de la tradició oral i fomentar-lo, és responsabilitat del sistema educatiu el valorar, assumir, analitzar i fer conscient la tradició oral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada