diumenge, 5 de juny del 2016

P.M4 Introducció, mecanismes per a la determinació de necessitats i per a l'avaluació del pla.

En aquesta pràctica número quatre anem a fer una programació d’activitats per a un pla lector. En primer lloc, farem una introducció a la que parlarem sobre el tipus de centre, els nombrosos factors que el caracteritzen... A més veurem els objectius generals que va a tindre el nostre “Pla lector”. Seguidament proposarem diferents activitats com per exemple activitats per a fer a l’aula, a la biblioteca, fora del aula, inclús fora del centre, evidentment totes elles adaptades per a tots els cicles d’Educació Primària, és a dir primer, segon i tercer.

En primer lloc començarem per la descripció del centre. El centre on anem a basar-nos per a fer les activitats del nostre pla lector va a ser a un CRA (Col·legi Rural Agrupat), format per un conjunt de tres pobles de l’interior rural de la província de Castelló. El poble més gran i clarament amb més nombre d’alumnat serà el que tinga la direcció del centre. Nosaltres pertanyem al Aulari del poble més gran que té un total de 52 alumnes. De eixos 52 alumnes 26 pertanyen a Educació Infantil i la resta a Educació Primària.


En quant al conjunt dels tres pobles, el poble A té 52 alumnes, el poble B 26 alumnes (14 de Educació Infantil i 12 de Educació Primària) i el poble C , que és el més xicotet, té un total de 12 alumnes (5 de Educació Infantil i 7 de Educació Primària). En total al CRA hi ha 90 alumnes dels quals 45 son alumnes de Educació Infantil i uns altres 45 a Educació Primària.


CENTRE A
CENTRE B
CENTRE C
1r d'Ed. Infantil
10 alumnes
5 alumnes
2 alumnes
2n d'Ed. Infantil
9 alumnes
4 alumnes
1 alumne
3r d'Ed. Infantil
7 alumnes
5 alumnes
2 alumnes
1r d'Ed. Primària
4 alumnes
1 alumne
1 alumne
2n d'Ed. Primària
4 alumnes
3 alumnes
1 alumne
3r. d'Ed. Primària
6 alumnes
5 alumnes
0 alumnes
4rt. d'Ed. Primària
5 alumnes
0 alumnes
2 alumnes
5é. d'Ed. Primària
3 alumnes
2 alumnes
2 alumnes
6é. d'Ed. Primària
4 alumnes
1 alumne
1 alumne
TOTAL
26 Infantil i 26 Primària
14 Infantil i 12 Primària
5 Infantil i 7 Primària

Una vegada hem aclarit el tipus de centre al qual anem a treballar, continuarem amb la presentació dels objectius generals que anem a treballar amb les nostres activitats del Pla Lector.

            Aquestos son els següents:
                  -          Millorar la competència lectora dels alumnes.
                  -          Crear un clima i una cultura lectora al centre.
           -      Involucrar a tots els agents que influeixen en l’educació lectora: professors, pares, treballadors del centre, altres familiars...
                  -          Ampliar l’univers lector dels alumnes.
                  -          Despertar l’interès en la lectura amb fins lúdics.
                  -          Millorar els processos cognitius involucrats en la lectura.

           En quant als mecanismes per a la determinació de necessitats, hem de aconseguir familiaritzar els xiquets i les xiquetes amb els llibres i amb la biblioteca de l’aula, del centre i de la localitat. Hem de iniciar-los en el maneig de les tècniques bibliogràfiques elementals i en l’ús de la biblioteca, hem d’aficionar a la població infantil i juvenil a la lectura i crear situacions funcionals que la facen necessària, hi ha que crear hàbits de respecte i de cura envers els llibres i la biblioteca, informar-los de les diferents possibilitats d’accés al llibre i a la lectura que es donen fora de l’àmbit escolar: biblioteca municipal, escolar, llibreries, fires del llibre...

Finalment en quant a l’avaluació hem de tindre en compte tant un seguiment de les activitats com una avaluació final.  En quant al seguiment de les activitats s’analitzaran els següents conceptes: la metodologia empleada, les actituds de motivació dels professors, famílies i alumnat, la temporalització de les següents actuacions, etc.

A l’avaluació final, tindrem en compte els següents punts: el progrés de l’alumnat en relació amb l’adquisició d’hàbits lectors, el comportament dels alumnes, el grau de desenvolupament de les actuacions previstes i la coherència entre aquestes i els eixos d’actuació proposats al Pla. També l’aprofitament dels recursos del centre, la implicació dels participants, la coordinació, les activitats que s’han realitzat així com la seua valoració, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada