Com treballar els gèneres que combinen paraula i imatge en l’Educació
Primària
Els gèneres que combinen paraula i imatge resulten molt
atractius per a treballar-los amb els xiquets, ja que intenten comunicar-se amb
ells mitjançant dos codis, el de la imatge i el de les paraules. La imatge sol
tindre molt més pes i reforça el text narratiu.
L’àlbum il·lustrat és l’exemple més representatiu d’aquest
gènere, junt amb els pictogrames, encara que si pensem en el concepte de
combinar paraula i imatge ens ve a la ment el cine, sobretot l’antic, el que
era una successió d’imatges en les que s’intercalaven diapositives amb el text.
També podem incloure ací la relació de fotografia-imatge i tal volta la “imaginería”,
recurs utilitzat en la literatura per a, mitjançant la descripció d’un fet
percebut pels sentits, fer-nos una imatge mental.
Com que anem a treballar en l’etapa d’Educació Primària
anem a centrar-nos en l’àlbum il·lustrat i els pictogrames.
L’àlbum il·lustrat i els pictogrames són recursos per a
desenvolupar la imaginació i la creativitat del xiquet dins de l’àmbit de la
literatura per expressar-se, sobretot, visualment. Pel sentit de la vista és
per on percebem més informació, d’ahí la importància d’estimular-lo
correctament. En cas de que tinguérem a l’aula xiquets invidents, adaptaríem el
treball amb els àlbums il·lustrats i els pictogrames per a ells.
Vaig a proposar sis activitats per a l’etapa d’Educació
Primària, dos per cada cicle.
Al primer cicle les activitats hauran de ser molt
imaginatives, així que la primera d’elles consistirà en que el/la mestre/a
ensenye les imatges de l’àlbum il·lustrat a treballar i que els xiquets
imaginen què passa en eixa història, fent un cercle a classe i parlant per
torns. La segona, aplicable tant a l’àlbum il·lustrat com al pictograma, serà
al contrari: el/la mestre/a sols deixarà el text de l’àlbum i tindran que
imaginar què imatges podrien anar junt a eixe text, i amb el cas del
pictograma, es deixarà el text i se lis mostrarà a la pissarra les imatges que
falten, per a que cada xiquet ompli l’espai buit amb el dibuix que considere.
Al segon cicle, la primera activitat serà ensenyar-los les
imatges d’un àlbum il·lustrat i els alumnes hauran de ficar-li text, per tal de
treballar la seua creativitat. Respecte al pictograma, els alumnes seran els
encarregats de crear un, inventant-se la història, per a després, els xiquets
que vulguen, la conten a tota la classe.
Al tercer cicle deixem més de costat el pictograma i ens
centrem en l’àlbum il·lustrat. En la primera activitat es dividiran en grups de
tres o quatre persones i es donarà un text, que també es dividirà acord al
nombre de grups que hi haja. Cada grup haurà de fer una imatge de la part del
text que li haja tocat, emprant els materials que considere, quant més
imaginatiu, millor ‒l’exemple per excel·lència, si dibuixen una
ovella ficar cotó com si fora la llana‒. Aquestes imatges amb el
text les unirem per a fer un mural i penjar-ho al corredor. La segona activitat
consistirà en triar, com a mínim, deu fotografies de casa ‒són
vàlides de tot tipus: d’ells de menuts o majors, amb els seus pares, amb amics,
de aniversaris, d’alguna visita al zoològic, d’una excursió rural, de
monuments, etc.‒ i crear amb elles un àlbum il·lustrat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada