diumenge, 5 de juny del 2016

Com treballar els gèneres que combinen paraula i imatge en l’Educació Primària

Com treballar els gèneres que combinen paraula i imatge en l’Educació Primària

            Els gèneres que combinen paraula i imatge resulten molt atractius per a treballar-los amb els xiquets, ja que intenten comunicar-se amb ells mitjançant dos codis, el de la imatge i el de les paraules. La imatge sol tindre molt més pes i reforça el text narratiu.

            L’àlbum il·lustrat és l’exemple més representatiu d’aquest gènere, junt amb els pictogrames, encara que si pensem en el concepte de combinar paraula i imatge ens ve a la ment el cine, sobretot l’antic, el que era una successió d’imatges en les que s’intercalaven diapositives amb el text. També podem incloure ací la relació de fotografia-imatge i tal volta la “imaginería”, recurs utilitzat en la literatura per a, mitjançant la descripció d’un fet percebut pels sentits, fer-nos una imatge mental.
            Com que anem a treballar en l’etapa d’Educació Primària anem a centrar-nos en l’àlbum il·lustrat i els pictogrames.

            L’àlbum il·lustrat i els pictogrames són recursos per a desenvolupar la imaginació i la creativitat del xiquet dins de l’àmbit de la literatura per expressar-se, sobretot, visualment. Pel sentit de la vista és per on percebem més informació, d’ahí la importància d’estimular-lo correctament. En cas de que tinguérem a l’aula xiquets invidents, adaptaríem el treball amb els àlbums il·lustrats i els pictogrames per a ells.

            Vaig a proposar sis activitats per a l’etapa d’Educació Primària, dos per cada cicle.

            Al primer cicle les activitats hauran de ser molt imaginatives, així que la primera d’elles consistirà en que el/la mestre/a ensenye les imatges de l’àlbum il·lustrat a treballar i que els xiquets imaginen què passa en eixa història, fent un cercle a classe i parlant per torns. La segona, aplicable tant a l’àlbum il·lustrat com al pictograma, serà al contrari: el/la mestre/a sols deixarà el text de l’àlbum i tindran que imaginar què imatges podrien anar junt a eixe text, i amb el cas del pictograma, es deixarà el text i se lis mostrarà a la pissarra les imatges que falten, per a que cada xiquet ompli l’espai buit amb el dibuix que considere.

            Al segon cicle, la primera activitat serà ensenyar-los les imatges d’un àlbum il·lustrat i els alumnes hauran de ficar-li text, per tal de treballar la seua creativitat. Respecte al pictograma, els alumnes seran els encarregats de crear un, inventant-se la història, per a després, els xiquets que vulguen, la conten a tota la classe.


            Al tercer cicle deixem més de costat el pictograma i ens centrem en l’àlbum il·lustrat. En la primera activitat es dividiran en grups de tres o quatre persones i es donarà un text, que també es dividirà acord al nombre de grups que hi haja. Cada grup haurà de fer una imatge de la part del text que li haja tocat, emprant els materials que considere, quant més imaginatiu, millor l’exemple per excel·lència, si dibuixen una ovella ficar cotó com si fora la llana. Aquestes imatges amb el text les unirem per a fer un mural i penjar-ho al corredor. La segona activitat consistirà en triar, com a mínim, deu fotografies de casa són vàlides de tot tipus: d’ells de menuts o majors, amb els seus pares, amb amics, de aniversaris, d’alguna visita al zoològic, d’una excursió rural, de monuments, etc. i crear amb elles un àlbum il·lustrat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada