Reflexió sobre la lectura de teoria de l’educació literària
El llibre que he triat per a la tertúlia i posterior
reflexió literària és “Gramàtica de la fantasia: introducció a l’art d’inventar
històries”, de Gianni Rodari.
Està dividit en quaranta-cinc capítols, sent el primer els
antecedents de l’obra i l’últim apunts sobre diferents autors i temes.
El llibre va encadenant els temes que tracta, començant
per definir la “Fantàstica”, l’art d’inventar, com una ciència. Aquesta
successió encadenada dels temes del llibre està estretament relacionada amb el
pensament de l’autor, de que les paraules estan totes relacionades d’una forma
o altra, evocant-nos persones, llocs, moments, sensacions... Que condicionen la
nostra imaginació.
Quan dos paraules que no tenen res a vore les unim haurem
creat un “binomi fantàstic”, que pot contindre les hipòtesis fantàstiques ‒què
passaria si...?”‒, el prefixe arbitrari ‒canviar
el prefixe d’una paraula per canviar tot el significat‒, i l’error
creatiu ‒ortogràfic o oral‒ que ens obrin il·limitades opcions
fantàstiques.
Més endavant ens parla de les faules, de l’anàlisi
fantàstic dels personatges, de contar-les amb determinades condicions, etc.
Segurament les mares són les primeres persones que
introdueixen als xiquets en la fantasia, amb la fantàstica casera ‒parlant
amb ells, estimulant-los amb objectes quotidians‒, amb
l’estranyament ‒extraent els objectes dels seu context i funció
per donar-li nou significat‒, i amb la sostracció fantàstica ‒fent
desaparèixer els objectes del seu món‒.
També les titelles són un mètode per desenvolupar la
imaginació i la fantasia, ja que els xiquets parlen a través d’ells o inclús li
parlen obertament.
Aquest llibre pense que és perfecte per a qualsevol
persona que vulga aprendre més sobre la formació literària d’un xiquet, ja
siguen els seus pares o altres familiars, siguen els docents o els futurs
docents, com nosaltres.
La imaginació i la creativitat han de ser estimulades en
els xiquets des de ben prompte, ja que es tracten de dos àrees de les que
depenen el correcte desenvolupament d’altres competències. El joc simbòlic, les
titelles, la desinhibició a l’hora de contar històries emprant paraules tabú...
Tot açò és una alliberació per al xiquet, per expressar les seues pors, les
seues inquietuds, els seus pensaments respecte a ell mateix, els seus pares o
els seus companys de classe.
Com a mestres hem de treballar i reforçar l’expressió
dels sentiments, per a que els xiquets puguen ser uns adults ben formats, i què
millor forma de fer-ho que amb la literatura en totes les seues formes. Les
idees que he pogut extraure d’aquest llibre, sobretot la del binomi fantàstic,
sé que m’ajudaran en la meua tasca com a mestra quan estiga davant d’un grup de
xiquets amb opinions, gustos i creences molt diversos.
Totes les activitats, exercicis i jocs mencionats als
llibres poden ser adaptats a totes les edats i treballats de moltes formes
diferents. Està clar que, per exemple, les titelles atrauen més l’atenció dels
menuts, però també ens poden servir al tercer cicle de primària per representar
algun conflicte que estiga tenint lloc a classe entre companys.
A les meues primeres pràctiques, l’any passat al primer
curs de Magisteri, vaig estar en un centre públic que en el seu pla de
lectoescriptura introduïa el mètode Montessori i que en tots els cursos de les
dos etapes, Infantil i Primària, realitzaven tertúlies literàries. El fet de
llegir en grup, de comentar la lectura de forma grupal, de imaginar, d’inventar
atreia fins i tot als alumnes més revoltosos del centre. Vaig vore com
esperaven l’hora de ficar-se llegir amb gran il·lusió i un dia m’agradaria que
els meus alumnes tingueren eixa mateixa il·lusió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada