dijous, 2 de juny del 2016

Com treballar la narració a l'Educació Primària?

Per a començar a treballar amb aquest gènere, vaig a fer un plantejament del que anem a tractar en aquest apartat sobre el gènere narratiu.
En primer lloc, faré un resum de les característiques més rellevants d’aquest gènere, després analitzarem els subgèneres que té, així como quins d’aquestos son els més apropiats per a treballar en l’Educació Primària. També duré a terme, les utilitats didàctiques que té la narració i per a posar punt i final a aquest apartat sobre el gènere narratiu, ficaré unes activitats a mode de exemple per a fer amb els alumnes de primària. Hi hauran un total de sis activitats, es a dir, dos per cada cicle educatiu.
Una vegada tenim ja el plantejament del que vaig a treballar, continuaré amb el que significa el gènere narratiu. El gènere narratiu compren aquells textos que, a través d’un narrador, contenen històries ocorregudes a uns personatges en un lloc i un temps determinats. Tant el narrador com els fets pertanyen al món de la ficció. Generalment, la modalitat del discurs que predomina en la narració és la prosa, encara que pot utilitzar-se també el vers, com ocorre en els romances o en els poemes èpics, per exemple.
En quant als subgèneres narratius ens trobem amb el poema èpic, els cantares de gesta, la epopeia, la novel·la, la faula i el compte.
Per una part, el poema èpic fa referència a les aventures d’un o més herois i a les lluites reials o imaginaries en les que participen. La seua forma d’expressió tradicional ha sigut el vers, baix la forma de poemes èpics amb la finalitat d’exaltar o engrandir un poble.
Per altra banda ens trobem amb els cantares de gesta. Aquests conten les aventures que fan els cavallers de l’Edat Mitjana. Generalment son llegendes heroiques d’un poble com per exemple “El cantar dels Nibelungos” o “El Cantar de Mio Cid”.
El tercer subgènere narratiu fa referència a la epopeia. Aquest tracta els ardits que van donar-se a una edat antiga i tenen un caràcter mític. Els seus personatges solen ser deus y essers mitològics. Entre las epopeies més importants ens trobem amb la “Iliada” i la “Odissea”.
La novel·la d’acord amb la definició de la RAE es una obra literària en la que es narra una acció fingida en o en part, i es seu fi es causar plaer estètic als lectors mitjançant la descripció o pintura de successos o llances interessants, de caràcters, de passions i de costums. 
La novel·la crea el seu mon narratiu, s’oposa a la història, té una fort carga connotativa, maneja diferents històries diferents, té molts personatges i situacions i a més combina la descripció, la narració i el diàleg.
Després la  faula és un relat breu de ficció on els protagonistes són animals o plantes que parlen. La faula té un caràcter didàctic normalment ètic que es mostra al final. La faula és doncs una narració inventada de fets meravellosos que tenen una conclusió moral. Per exemple el caso de “La llebre i la tortuga” o “La cigala i la formiga”.
En últim lloc ens trobem amb el compte. Aquest es una narració breu creada per un o diversos autors, basada en fets reals o ficticis, amb una trama protagonitzada per un grup xicotet de personatges i amb un argument senzill. El compte es compartit tant de forma oral com escrita. Un exemple de compte por ser “Caputxeta Roja” o “Els tres porquets”.
En quant al gènere narratiu dir que té una sèrie d’utilitats didàctiques com per exemple participar en concursos literaris de composició, llegir novel·les, comptes, faules, i fer Tertúlies Literàries Dialògiques, treballar per grups obres clàssiques i que les analitzen i després espongen als seus companys, etc. Aquest gènere permet millorar l’àmbit de la lectura, de la escriptura, de la comunicació oral davant d’un públic. A més es un gènere que es pot tractar en assignatures com per exemple valencià o castellà. En llengua estrangera com el cas de l’anglès també podran fer hi composicions breus, lectures de clàssics, etc.
A l’educació primària treballarem una sèrie de subgèneres narratius com per exemple el compte, la novel·la i la faula. També podem veure uns altres gèneres però molt per damunt, ja que a aquestes edats la resta resulten més difícils de comprendre.

POSIBLES ACTIVITATS PER A FER AL AULA

PRIMER CICLE

1.    El mestre o la mestra dona a elegir un llibre als seus alumnes. Després el mestre/a  llig el compte en veu alta i quan acaba fa preguntes als seus alumnes com per exemple: Que us a cridat més l’atenció d’aquest compte? Podríeu inventar-vos vosaltres mateixos un final diferent al del llibre?
2.    En aquesta activitat treballarem la faula. Primer es portarà unes quantes faules a classe per part del mestre/a. Després els xiquets es repartiran en grups de treball més o menys d’unes 4 o 5 persones i cada grup treballarà una faula diferent. Quan la llegeixen tots han de completar unes fitxes de preguntes i quan l’acaben faran un dibuix sobre la faula. Quan hagen acabat, grup per grup contarà a la resta de la classe la faula que els ha tocat per a dur a terme.
La fitxa d’aquesta activitat pot tindre preguntes com per exemple: Quants personatges hi ha a la faula? Fes un resum d’unes cinc línies sobre el que tracta la faula? Que pretén ensenyar-nos la faula?

SEGON CICLE

1.    El col·legi participarà a un concurs literari organitzat per l’ajuntament de la localitat. Els xiquets hi hauran de composar un compte breu, amb un màxim de dos fulles.
Després el jurat del concurs triarà els que més li hagen cridat la atenció i donaran tres premis.
Amb aquesta activitat els alumnes es motivaran per a fer el compte ja que tots voldran guanyar, per tant faran un esforç per a fer-lo el millor possible.
2.    En aquesta activitat anem a fer “Tertúlies Literàries Dialògiques”. El mestre/a triarà una novel·la d’una extensió màxima d’unes 100-150 pàgines. Per exemple pot ser: “Les aventures de Robinson Crusoe”.
Els xiquets llegiran cada setmana dos capítols més o menys, i un dia a la setmana, per exemple les vesprades dels divendres posen a classe totes les cadires en forma de cercle. El mestre/a comença a donar-hi el torn de paraula a un xiquet i seguint el regle cada xiquet va explicant a la resta de la classe el que més li ha cridat l’atenció del que ha llegit eixa setmana, si es sent identificat amb el personatge, que farien ells si estigueren on es troba el personatge, etc. Aquesta activitat es molt bona per a començar a exposar la opinió, parlar en públic...

TERCER CICLE

1.    Els xiquets han de llegir un llibre de novel·la escrit per un autor contemporani. Després d’uns dies, quan se l’ hagen llegit aniran d’excursió a la Biblioteca Municipal a una conferència feta per l’autor o autora del llibre que han llegit els alumnes. Ells podran conèixer a l’autor en primera persona, preguntar-li dubtes del llibre, curiositats, etc.
2.    Fer un concurs a classe de lectura, es a dir, des de el començament del curs el mestre/a deixa una urna a classe. Els xiquets poden llegir un llistat de llibres que el mestre/a els deixa a classe. Cada vegada que l’alumne es lliga un llibre completarà unes fitxes que després deixarà dins de la urna. Després el mestre/a donarà mes punts als alumnes que més llibres s’ hagen llegit durant cada trimestre i també a final de curs.
Cal dir que amb aquesta activitat es pretén fomentar la lectura autònoma de l’alumne, ja que tots voldran guanyar, per tant llegiran molts llibres.
A més, cal afegir que el mestre/a farà unes preguntes a cada xiquet quan s’ haja llegit el llibre, per a comprovar si realment l’ha entès.
Les lectures que facen podran ser de novel·la, faula, compte... A més també podran ser d’un altre gènere literari que hagen vist a classe, com per exemple el poètic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada