L’animació lectora són totes aquelles
activitats participatives amb l’objectiu de animar el text i donar vida al
llibre, dedicades a que els xiquets i els jóvens per a apropar-los al món de la
lectura i les lletres, utilitzant una metodologia activa i flexible.
Persegueix una sèrie d’objectius com la relació
entre l’oral i l’escrit, el desenvolupament de la capacitat d’escoltar,
comprendre i retindre informació, el desenvolupament de la capacitat crítica i
creativa, etc.
Tota animació a la lectura ha de comptar amb la
presència d’un animador, encarregat de dur a terme les activitats, que déu
conèixer els lectors i el text que va a animar. Ha de ser creatiu i entusiasta
per tal de contagiar aquestes dos característiques al seu públic.
Hi ha diferents metodologies per a treballar
l’animació lectora com les tècniques d’impregnació, les tècniques d’escolta
activa, les tècniques de narració oral, les tècniques de lectura i les
tècniques de post lectura.
Les tècniques d’impregnació consisteixen en fer
retolacions creatives, fer activitats commemoratives el Dia del Llibre, marca
pàgines amb esdeveniments com el Nadal o el Dia de la Pau, tindre llistes de
llibres preferits o de llibres més llegits. Les tècniques d’escolta activa són
les relacionades amb l’oïda, com els contacontes o jocs com el del telèfon. Les
tècniques de narració oral pot manifestar-se en el fet de repartir un llibre en
capítols o paràgrafs per tal de que cada xiquet llisca una part. Les tècniques
de lectura són les lectures silencioses, les col·lectives o lectures amb efectes
sonors. Les tècniques de post lectura pretenen aprofundir en la lectura una
volta ja s’ha realitzat.
L’animació lectora té una gran importància,
perquè suposa el pas d’una lectura passiva a una lectura activa que permet
obtindre respostes als interrogants que es van plantejant i obtindre més
coneixements.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada