diumenge, 29 de maig del 2016

Com treballar la poesia en l'Educació Primària

Com treballar la poesia en l’Educació Primària

La poesia és un gènere literari que expressa la literatura en forma de bellesa. Dins d’aquesta podem trobar diferents classes, segons el seu contingut, com la poesia èpica heroica, que narra històries de cavallers, personatges llegendaris o personatges històrics, la poesia narrativa, que són poemes de aspectes folklòrics o de tradició popular, la poesia dramàtica, que pot ser representada dramàticament, i la lírica, que expressa afectes o idees i estats d’ànim del autor.

Podem trobar dos subgèneres poètics com són la poesia èpica, ja mencionada anteriorment, que agrupa les epopeies, que són relats extensos que parlen de personatges heroics, com pot ser l’Odissea, atribuïda a Homero, on es narren les aventures d’Ulisses. D’altra banda, trobem les cançons de gesta, de l’Edat Mitjana, que narren la heroïcitat de cavallers, i les seus virtuts serveixen de model per al poble. Un exemple podria ser El cantar del Mio Cid, on narra com Rodrigo Díaz de Vivar vol recuperar la confiança del rei, al haver sigut desterrat de Castilla. Per altra banda, trobem el subgènere de poesia lírica, on destaquen els propis sentiments de l’autor i trobem l’oda, que és el subgènere líric per excel·lència en la poesia. Primerament estaven fets per a ser recitats i després varen estar destinats a la lectura. Un exemple podria ser “Oda a la flor de Gnido”, de Garcilaso de la Vega, que és un poema d’amor on prega que l’amor de la dama siga correspost. A més, també trobem l’elegia, on s’expressa el dolor del poeta i trobem “Elegia a Ramón Sijé” de Miguel Hernández, on expressa el dolor de la mort del seu amic. A més a més, trobem l’ègloga, un gènere pastoril que compta amb poemes bells. Un exemple és “Poema de adolescencia”, per Miguel Hernández, on narra una història de desamor. La sàtira, que amb ingeni el poeta critica diversos aspectes de la societat, com pot ser el poema de “A una nariz”, on Quevedo i Góngora mostren les seues rivalitats. Per últim, trobem el epigrama i el epitalami.

Tots els subgèneres deurien ser treballats a classe, ja que tots formen part de la poesia i podem ensenyar la varietat de poemes diferents, segons la temàtica i la seua estructura, que podem trobar dins d’aquest gènere i els alumnes seran qui decidiran el tipus de poesia que lis interessa o lis agrada. La poesia es podria treballar en un centre de diverses maneres, amb diverses metodologies actives, a través de jocs o il·lustracions, així com fer un recital sobre aquestos, o pot ser treballada per grups, és dir, a través de diverses activitats. A més, la poesia és un mètode que pot ajudar a la relació d’unes matèries amb altres, és dir, una activitat en naturals o coneixement del medi podria ser recitar un poema sobre el medi ambient, o no solament matèries i coneixements, sinó també valors, com per exemple recitar un poema per al dia de la pau, on els xiquets es poden reunir al pati i recitar-lo davant els seus companys.

Aquest gènere permet desenvolupar en l’alumne la imaginació i la creativitat a partir de la rima i la musicalitat que es troben en un poema, així com desenvolupar la sensibilitat. Aquest gènere deuria ser treballat no només de manera oral, sinó de manera escrita, en tots els cursos, ja que també es un mètode de treballar l’escriptura d’una manera diferent i trencar en la monotonia. A més, ajuda a la reflexió, ja que moltes vegades en un poema no som capaços de percebre la temàtica d’aquest perquè ens resulta complicat, per tant ens ensenya a pensar. Per altra banda, permet enriquir i millorar l’expressió oral dels xiquets, ja que els poemes deuen ser recitats i, per tant, també estimula la memòria.

Activitats

Primer cicle:

-      El professor cantarà una cançó que continga un poema, com pot ser “asserrín asseran”, i els xiquets poden assolir el poema no solament de manera escrita, sinó oral, i al ser una cançó resultarà més fàcil recordar-la.
-      Per a un primer contacte amb la poesia, el professor llegirà un poema als seus alumnes i desprès farà una sèrie de preguntes com “què vos ha cridat l’atenció?”, i fer una mena de comprensió lectora. Els xiquets deuran dibuixar el que més els ha cridat l’atenció del poema, així com una frase que rime sobre la temàtica d’aquest.

Segon Cicle:

-          Utilitzant cartolines i pintures com a materials, dibuixar una imatge (en aquest cas, si estan treballant els animals en naturals) sobre un animal (herbívor, carnívor u omnívor) i fer un poema, de tres línies, que no resulte difícil, per grups de 5 persones, per aportar més idees. El/La docent ajudarà als alumnes i podrà ensenyar diversos exemples.
-      S’organitzarà una eixida a la biblioteca municipal, (si no pot ser, es farà en la biblioteca del centre) on els alumnes triaran un llibre de poesia i per grups triaran un poema que els agrade. Seguidament, agafant idees del poema, com pot ser la rima, escriuran en un paper paraules que acaben igual que les del poema, amb aquestes paraules el recitaran.

 Tercer cicle:

-          Es plantejarà fer un recital poètic per als alumnes de cinquè i sisè de primària, on es recitarà al saló de actes, acompanyats de músics o cançons, amb un Power Point amb imatges darrere d’ells, així com l’explicació del poema. Eixiran elegits els alumnes que millor interpreten els poemes, ja siga per grups o individualment, com a representants de les classe. Aquest recital es podrà fer davant dels pares o companys del centre.

-        Per a treballar la poesia de manera diferent, es proposarà als alumnes un joc com pot ser jugar a les palmes. Normalment estem rodejats de poesia i no ens adonem. Es plantejarà jugar a “En la calle veinticuatro”, o a jocs que habitualment juguen. Després s’inventaran un altra cançó que rime i puguen interpretar amb les palmes o balls.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada