Com treballar la poesia en l’Educació Primària
La poesia és un gènere literari que
expressa la literatura en forma de bellesa. Dins d’aquesta podem trobar
diferents classes, segons el seu contingut, com la poesia èpica heroica, que
narra històries de cavallers, personatges llegendaris o personatges històrics,
la poesia narrativa, que són poemes de aspectes folklòrics o de tradició
popular, la poesia dramàtica, que pot ser representada dramàticament, i la
lírica, que expressa afectes o idees i estats d’ànim del autor.
Podem trobar dos subgèneres poètics com
són la poesia èpica, ja mencionada anteriorment, que agrupa les epopeies, que són relats
extensos que parlen de personatges heroics, com pot ser l’Odissea, atribuïda a
Homero, on es narren les aventures d’Ulisses. D’altra banda, trobem les cançons de gesta, de l’Edat Mitjana, que narren
la heroïcitat de cavallers, i les seus virtuts serveixen de model per al poble.
Un exemple podria ser El cantar del Mio Cid, on narra com Rodrigo Díaz de Vivar
vol recuperar la confiança del rei, al haver sigut desterrat de Castilla. Per
altra banda, trobem el subgènere de poesia
lírica, on destaquen els propis sentiments
de l’autor i trobem l’oda, que és
el subgènere líric per excel·lència en la poesia. Primerament estaven fets per
a ser recitats i després varen estar destinats a la lectura. Un exemple podria
ser “Oda a la flor de Gnido”, de Garcilaso de la Vega, que és un poema d’amor
on prega que l’amor de la dama siga correspost. A més, també trobem l’elegia, on s’expressa el dolor del poeta i
trobem “Elegia a Ramón Sijé” de Miguel Hernández, on expressa el dolor de la
mort del seu amic. A més a més, trobem l’ègloga, un gènere pastoril que
compta amb poemes bells. Un exemple és “Poema de adolescencia”, per Miguel
Hernández, on narra una història de desamor. La sàtira, que amb ingeni el poeta critica
diversos aspectes de la societat, com pot ser el poema de “A una nariz”, on
Quevedo i Góngora mostren les seues rivalitats. Per últim, trobem el epigrama i el epitalami.
Tots els subgèneres deurien ser treballats
a classe, ja que tots formen part de la poesia i podem ensenyar la varietat de
poemes diferents, segons la temàtica i la seua estructura, que podem trobar
dins d’aquest gènere i els alumnes seran qui decidiran el tipus de poesia que
lis interessa o lis agrada. La poesia es podria treballar en un centre de
diverses maneres, amb diverses metodologies actives, a través de jocs o
il·lustracions, així com fer un recital sobre aquestos, o pot ser treballada
per grups, és dir, a través de diverses activitats. A més, la poesia és un
mètode que pot ajudar a la relació d’unes matèries amb altres, és dir, una activitat
en naturals o coneixement del medi podria ser recitar un poema sobre el medi
ambient, o no solament matèries i coneixements, sinó també valors, com per
exemple recitar un poema per al dia de la pau, on els xiquets es poden reunir
al pati i recitar-lo davant els seus companys.
Aquest gènere permet desenvolupar en
l’alumne la imaginació i la creativitat a partir de la rima i la musicalitat
que es troben en un poema, així com desenvolupar la sensibilitat. Aquest gènere
deuria ser treballat no només de manera oral, sinó de manera escrita, en tots
els cursos, ja que també es un mètode de treballar l’escriptura d’una manera
diferent i trencar en la monotonia. A més, ajuda a la reflexió, ja que moltes
vegades en un poema no som capaços de percebre la temàtica d’aquest perquè ens
resulta complicat, per tant ens ensenya a pensar. Per altra banda, permet
enriquir i millorar l’expressió oral dels xiquets, ja que els poemes deuen ser
recitats i, per tant, també estimula la memòria.
Activitats
Primer cicle:
- El professor cantarà
una cançó que continga un poema, com pot ser “asserrín asseran”, i els xiquets
poden assolir el poema no solament de manera escrita, sinó oral, i al ser una
cançó resultarà més fàcil recordar-la.
- Per a un primer
contacte amb la poesia, el professor llegirà un poema als seus alumnes i
desprès farà una sèrie de preguntes com “què vos ha cridat l’atenció?”, i fer
una mena de comprensió lectora. Els xiquets deuran dibuixar el que més els ha
cridat l’atenció del poema, així com una frase que rime sobre la temàtica
d’aquest.
Segon Cicle:
- Utilitzant cartolines
i pintures com a materials, dibuixar una imatge (en aquest cas, si estan
treballant els animals en naturals) sobre un animal (herbívor, carnívor u
omnívor) i fer un poema, de tres línies, que no resulte difícil, per grups de 5
persones, per aportar més idees. El/La docent ajudarà als alumnes i podrà
ensenyar diversos exemples.
- S’organitzarà una
eixida a la biblioteca municipal, (si no pot ser, es farà en la biblioteca del
centre) on els alumnes triaran un llibre de poesia i per grups triaran un poema
que els agrade. Seguidament, agafant idees del poema, com pot ser la rima, escriuran
en un paper paraules que acaben igual que les del poema, amb aquestes paraules el
recitaran.
Tercer cicle:
- Es plantejarà fer un
recital poètic per als alumnes de cinquè i sisè de primària, on es recitarà al
saló de actes, acompanyats de músics o cançons, amb un Power Point amb imatges
darrere d’ells, així com l’explicació del poema. Eixiran elegits els alumnes
que millor interpreten els poemes, ja siga per grups o individualment, com a
representants de les classe. Aquest recital es podrà fer davant dels pares o
companys del centre.
- Per a treballar la
poesia de manera diferent, es proposarà als alumnes un joc com pot ser jugar a
les palmes. Normalment estem rodejats de poesia i no ens adonem. Es plantejarà
jugar a “En la calle veinticuatro”, o a jocs que habitualment juguen. Després
s’inventaran un altra cançó que rime i puguen interpretar amb les palmes o balls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada