L’educació
literària es refereix a l’ensenyança i a l’aprenentatge d’un conjunt
d’habilitats i destreses necessàries per a llegir de forma competent els textos
literaris. Des d’aquesta perspectiva, la literatura són obres que poden ser
llegides, interpretades, valorades, és a dir, activades pel lector. A més,
d’aquestes, es pot gaudir a condició de que es tinguen les destreses
necessàries, que es siga un lector competent.
Per
tant, quan parlem d’educació literària entenem que l’objectiu es formar lectors
competents i no transmetre informacions sobre historia literària o ensinistrar
en les tècniques de l’anàlisi i el comentari de text.
Quins
són els components de l’educació literària?
Per
una banda, hi hauríem de parlar de l’educació literària com experiència del fet
literari tant en una dimensió individual com en una dimensió social. L’educació
literària s’encarrega de promoure en l’alumnat l’experiència literària, és a
dir, el descobriment per part del lector de paraules que algú va escriure en un
altre temps, en un altre lloc, que tenen que ver amb ell i amb la seua relació
amb el món que li envolta.
Per
una altra banda, vegem que l’experiència literària implica un resposta afectiva
per part del lector, pot ser quan s’emociona amb la intriga, quan s’identifica
amb els personatges, quan reconeix en els textos la seua pròpia experiència
vital com experiència humana, quan descobreix mons allunyats de la seua
experiència immediata, quan es sorprèn davant la manera diferent de portar a la
fi el llenguatge i gaudeix amb allò. Per exemple, els xiquets discorren que la
literatura i la poesia són jocs verbals i gaudeixen amb això.
La experiència de lo literari pot també tindre
una dimensió pública i social.
Quan arriba el moment de posar-nos a ensenyar
Educació Literària, hem de donar-nos compte de que hi ha diferents edats, en
les quals en cadascuna es té que impartir d’una manera diferent, d’acord amb la
edat. El primer nivell finalitza als huit anys i és en aquest període on
l’ensenyament de la literatura ha de començar tan prompte com el xiquet comence
a utilitzar el llenguatge. Escoltar contes i poesies és un factor molt
important. Açò construirà la base d’una educació més detinguda i precisa en les
etapes següents. L’educació literària als primers anys consistirà en jocs amb
els sons, com per exemple onomatopeies i formacions expressives; enumeracions,
cançons, poesies infantils, endevinalles, etc.
La
segona etapa finalitza als dotze anys, i es ací on el procediment ha de ser
inductiu, és a dir, la lectura i el treball detingut sobre els textos, amb la
direcció del professor. També es treballaran els mites i les llegendes. Per a
l’aspecte narratiu dels textos, els gèneres i subgèneres principals són la
comèdia, el romanç, la tragèdia i la ironia. Frye considera que hi ha que
prestar important atenció a la comèdia i al romanç, perque desperten una
simpatia en el lector poc format i per que la tragèdia i la ironia es presenten
moltes vegades com parodia d’aquells dos. També s’analitzarà els personatges,
el espai, el temps, etc.
La tercera etapa abasta fins als setze anys, i
es ací on continuen les obres literàries, s’aborden aspectes més complexos de
la simbolització i de les tècniques narratives, i a més s’estimula i s’orienta
el sentit crític.
Per a finalitzar, arribem fins a la quarta
etapa, fins als divuit anys d’edat. Ací els últims dos anys d’ensenyança
mitjana es poden destinar a l’estudi crític exigent d’obres més complexes. La
capacitat per entendre i descriure temes i estructures es dona ja per suposat.
Ara s’enfoquen qüestions de textura verbal, ambigüitat e intertextualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada