La literatura infantil i juvenil és un element
clau per fomentar la imaginació i la creativitat dels xiquets i xiquetes des de
les seues primeres edats.
Els organismes oficials han pres consciència de
la seua importància en la formació de la personalitat, com fomentadora de la creativitat
i transmissora de valors.
Aquesta literatura té una sèrie de funcions,
com servir per a millorar la comunicació i expressió, fomentar, com ja hem dit
abans, la imaginació i la creativitat dels xiquets i xiquetes, convertir-se en
un mecanisme de transmissió de cultura i valors, etc.
La literatura infantil i juvenil ha de tindre
una qualitat artística, adequades en la seua temàtica i forma d’expressió i que
tenen com a fi que el lector gaudisca amb elles. Està composada pels gèneres de
la poesia, el teatre i el conte, en el cas de la literatura infantil, i la
narrativa, en cas de la literatura juvenil. A més, en la literatura juvenil ha
de buscar que el adolescent vaja formant el seu propi pensament crític i
estètic, la seua pròpia moralitat mitjançant personatges i situacions amb les
que es puguen sentir identificats.
Com que està dirigida a xiquets i xiquetes en
edat escolar aquesta literatura, apart de en determinades seccions de les
biblioteques, la podem trobar en les biblioteques d’aula. Les biblioteques
d’aula són un espai on els xiquets poden gaudir dels llibres d’una forma
atractiva i confortable, amb la funció de afavorir el contacte dels xiquets i
xiquetes amb els llibres, per tal de que s’acostumen a tractar els llibres amb
respecte i per a buscar informació, a més de millorar la seua competència
lectora.
Hi ha tres tipus de literatura infantil i
juvenil. El primer, la literatura recuperada, anomenada així perquè recupera
títols que originalment no foren escrits per a la infància i la adolescència
però que s’han adaptat, o no. Ací inclouríem els contes tradicionals. El segon
tipus és la literatura creada per als xiquets i adolescents, una literatura
específica per a ells. El tercer tipus és la literatura instrumentalitzada.
Aquest tipus de literatura és la que agafa un personatge i el fa passar per
diferents escenaris: el camp, la ciutat, el zoo, l’escola... El personatge és
el protagonista comú a tots els llibres, cosa que té més fins didàctics que
creatius i imaginatius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada