dijous, 24 de març del 2016

Literatura infantil i juvenil

La literatura infantil i juvenil és un element clau per fomentar la imaginació i la creativitat dels xiquets i xiquetes des de les seues primeres edats.
Els organismes oficials han pres consciència de la seua importància en la formació de la personalitat, com fomentadora de la creativitat i transmissora de valors.
Aquesta literatura té una sèrie de funcions, com servir per a millorar la comunicació i expressió, fomentar, com ja hem dit abans, la imaginació i la creativitat dels xiquets i xiquetes, convertir-se en un mecanisme de transmissió de cultura i valors, etc.
La literatura infantil i juvenil ha de tindre una qualitat artística, adequades en la seua temàtica i forma d’expressió i que tenen com a fi que el lector gaudisca amb elles. Està composada pels gèneres de la poesia, el teatre i el conte, en el cas de la literatura infantil, i la narrativa, en cas de la literatura juvenil. A més, en la literatura juvenil ha de buscar que el adolescent vaja formant el seu propi pensament crític i estètic, la seua pròpia moralitat mitjançant personatges i situacions amb les que es puguen sentir identificats.
Com que està dirigida a xiquets i xiquetes en edat escolar aquesta literatura, apart de en determinades seccions de les biblioteques, la podem trobar en les biblioteques d’aula. Les biblioteques d’aula són un espai on els xiquets poden gaudir dels llibres d’una forma atractiva i confortable, amb la funció de afavorir el contacte dels xiquets i xiquetes amb els llibres, per tal de que s’acostumen a tractar els llibres amb respecte i per a buscar informació, a més de millorar la seua competència lectora.
Hi ha tres tipus de literatura infantil i juvenil. El primer, la literatura recuperada, anomenada així perquè recupera títols que originalment no foren escrits per a la infància i la adolescència però que s’han adaptat, o no. Ací inclouríem els contes tradicionals. El segon tipus és la literatura creada per als xiquets i adolescents, una literatura específica per a ells. El tercer tipus és la literatura instrumentalitzada. Aquest tipus de literatura és la que agafa un personatge i el fa passar per diferents escenaris: el camp, la ciutat, el zoo, l’escola... El personatge és el protagonista comú a tots els llibres, cosa que té més fins didàctics que creatius i imaginatius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada